B O C I A N Y Strona Główna

B O C I A N Y
FORUM MIŁOŚNIKÓW PTAKÓW I PRZYRODY

WITAMY WSZYSTKICH SERDECZNIE
I ZAPRASZAMY DO MIŁEGO SPĘDZENIA CZASU Z NAMI

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload
 Ogłoszenie 



Poprzedni temat «» Następny temat
O co chodzi z pasami startowymi?
Autor Wiadomość
nevra 
na czytanie ze zrozumieniem najlepsze są tabletki



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 01 Lut 2006
Posty: 8043
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-06-17, 23:01   O co chodzi z pasami startowymi?

Samolotologia to dla mnie w zasadzie pusta książka. Chyba najwięcej się dowiedziałam, czytając analizy rzeczoznawców przy okazji katastrofy.

Ostatnio wpadło mi w oko coś na temat Heathrow. Poczytałam i znowu jestem z kropce. A chodzi mi konkretnie o pasy startowe. Heathrow jest największym lotniskiem w Europie i pewnie jednym z największych na świecie.

Na lotniskach są terminale i pasy startowe. O ile o ilości terminali poczytać można, o tyle o ilości pasów jakoś źródła niezbyt się rozpisują. Z filmów pamiętam, że oświetlonych w nocy pasów jest mnóstwo (choćby Dulles, Wirginia). To znaczy, ile? Pięćdziesiąt? Sto? Na Heathrow znalazłam całe dwa pasy i trzeci w perspektywie. To skąd na Dulles tyle ich?

Uprzejmie proszę o wyjaśnienie, jak to jest. No bo przy pięćdziesięciu samoloty mogą lądować pewnie i co minutę. A jak to robią, gdy są tylko dwa?

No i jeszcze jedno pytanie - czy pasy są jakoś na stałe przypisane do terminali, oczywiście, poza sytuacjami nieprzewidzianymi, czy nie?
_________________


kochane małe futrzaczki
 
 
 
Wit2 
ara


Dołączył: 18 Gru 2008
Posty: 1742
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 2016-06-27, 22:19   

Postaram się odpowiedzieć na pytania.
Pisałem wcześniej, że port lotniczy przeznaczony dla lotnictwa cywilnego, to olbrzymie przedsiębiorstwo. Zarabia sporo ale i też musi sporo wydawać aby utrzymać się na odpowiednim,
wyznaczanym przepisami, poziomie. A przepisy zawsze lubią się zmieniać na bardziej wymagające.
Jednymi z największych wydatków są pasy startowe wraz z koniecznym oprzyrządowaniem w urządzenia elektroniczne.

Pasy startowe muszą mieć odpowiednią długość i szerokość. Od nich bowiem zależy klasyfikacja rodzaju lotniska wraz z dopuszczeniem (przez ICAO) do startów i lądowań poszczególnych typów samolotów pasażerskich.
Wymogi stawiane takim pasom stają się coraz ostrzejsze. Muszą być odpowiednio długie, usytuowane w równym i stabilnym geologicznie terenie oraz zorientowane w kierunkach geograficznych odpowiednio do najczęstszych kierunków wiejących w tym miejscu wiatrów.
Muszą mieć zapewnione odwodnienie, odporny na roczne zmiany temperatury podkład i nawierzchnię. Trzeba im zapewnić także oczyszczanie np z opadów deszczu i śniegu.
Muszą mieć właściwe, zgodne z przepisami, oznakowane i oświetlone.

Indeksem oznaczającym "twardość", czy "nośność" utwardzonej nawierzchni, jest wartość PCN.
PCN określa względną wytrzymałość utwardzonej nawierzchni w porcie lotniczym przy oddziaływaniu statku powietrznego na tę nawierzchnię, natomiast
ACN określa względny efekt (operacje lotnicze bez ograniczeń lub z ograniczoną ich liczbą) oddziaływania statku powietrznego na utwardzoną nawierzchnię.
(na podstawie - http://www.lotnisko.home..../strategie.pdf)

Przykładowe wartości PCN dla wybranych lotnisk :

Nazwa lotniska - kod ICAO - azymut - PCN -- materiał - długość [m]
Memphis Int., USA -- KMEM - 18/36 C - 125 - Beton, b.d. - 3389
Tokio Narita, Japonia - RJAA - 16R/34L - 140 - F/A/X/T -- 4000
Paryż de Gaule, Fran - LFPG - 08L/26R - 100 - R/B/W/T - 4215
Londyn Heathrow, GB - EGLL - 09L/27R - 83 -- F/A/W/T - 3901
Warszawa, Polska, -- - EPWA - - 15/33 -- 57 -- R/B/W/T - 3690
Amsterdam Schiphol, - EHAM - - 18R/36L - 95 - F/C/W/T - 3800
(wybrane dane z tabeli)

PAS STARTOWY, jest to prosty, bez łuków i skosów, poziomy, bez wybrzuszeń i nierówności, odpowiednio długi odcinek dobrze utwardzony o jak największej nośności. Grubość nawierzchni takiej drogi zależy od lokalnych warunków geologicznych. Waha się od kilkudziesięciu centymetrów do półtora metra.
Przepisy regulujące zawiera „Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. wraz z 18 załącznikami .
Tutaj ważny jest 14 załącznik (z późniejszymi zmianami)
Każdy pas startowy musi mieć odpowiedni kod referencyjny. Od niego zależy klasa lotniska.
Kod referencyjny, określa wielkości samolotów jakie może przyjmować lotnisko. Składa się on z cyfry (od 1 do 4) i litery (od A do F).

Kod referencyjny lotniska (http://www.kdil.pwr.wroc.pl/LotniskaI2.pdf)
długość drogi startu ---- ;---- rozpiętość skrzydeł
1A - poniżej 800 m ---- ; ---- poniżej 15 m
2B - 800 do 1200 m --- ; --- 15 do 24 m
3C - 1200 do 1800 m - ; ---- powyżej 24 do 36 m
4D - powyżej 1800 m -- ; --- powyżej 36 do 52 m
4E - powyżej 1800 m -- ; --- powyżej 52 do 65 m
-------------------------
także : http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-1998-130-859
oraz : http://www.ais.pata.pl/aip/aippliki/EP_AD_1_5_en.pdf
-------------------------
W maju 2015 na lotnisku Katowice-Pyrzowice, zbudowano równolegle do starego pasa, nowy pas startowy, dłuższy i szerszy. Zwiększyło to kod referencyjny z 4D do 4E.
Dotychczasowy pas, został w użyciu jako droga kołowania połączony kilkoma zjazdami z nowym.

Obecnie polskie lotniska posiadają kody :
Radom i Łódź --------- 3C
Warszawa i Katowice - 4E
pozostałe ------- - - - 4D
-----------------------------
Co daje lotnisku zwiększenie kodu referencyjnego ?
Daje możliwość dopuszczenia do startów i lądowań samolotów większych i cięższych.
Każdy samolot ma określony ciężar własny i dopuszczalną ładowność. Także konieczną długość startu z pełnym obciążeniem. Jeśli DS tego nie zapewnia, to nie można wykorzystać w pełni swej
ładowności albo zabierając mniej paliwa, skrócić zasięg lotu. Czasami warunki pogodowe (np mokra lub zaśnieżona nawierzchnia) też wymuszają konieczne zmniejszenie masy przed startem.

DROGA STARTOWA - DS (Runway - RWY) to część pasa startowego przeznaczona do startów i lądowań statków powietrznych oraz zabezpieczająca dobieg i zatrzymanie przy RTO (Rejected Takeoff - zatrzymanie startu).
Droga startowa DS, jest pośrodku pasa startowego.

Pas startowy musi być dłuższy z obu końców po 60m (lub więcej) od długości drogi startowej.
Dodatkowo, przed tzw progiem drogi startowej, jest kilkusetmetrowy odcinek zajęty przez zespoły świateł naprowadzających i kierunkowych anten systemów radiowych, oznaczających "ścieżkę podejścia".

Krawędzie PASA STARTOWEGO muszą być odpowiednio oznaczone i oświetlone.
Krawędzie DROGI STARTOWEJ też muszą być zaznaczone i dodatkowo (gęściej) oświetlone.
Wzdłuż DS, musi być zaznaczony jej środek malowanymi przerywanymi liniami i oświetlony lampami zagłębionymi. Tak samo jak krawędzie DS.
Na DS zaznaczone są (białymi kwadratami) odcinki "przyziemienia" lądujących samolotów. Nośność tych odcinków jest zwiększona, by uderzenia podwozia lądujących samolotów nie mogły powodować żadnych odkształceń.

PCN - Pavement Classification Number, określa względną wytrzymałość utwardzonej nawierzchni w porcie lotniczym przy oddziaływaniu statku powietrznego na tą nawierzchnię, natomiast
ACN - Aircraft Classification Number, określa względny efekt (operacje lotnicze bez ograniczeń lub z ograniczoną ich liczbą) oddziaływania statku powietrznego na utwardzoną nawierzchnię.
(na podstawie - http://www.lotnisko.home.pl/archiwum/2007/4-5/strategie.pdf)

Progi DS są wyraźnie oznaczone malowanymi pasami pionowymi oraz światłami. Za oznaczeniem progu, maluje się cyfry oznaczające azymut geograficzny (dwu cyfrowo) kierunku drogi. Jeżeli na lotnisku są dwie równoległe DS, dodaje się Literę "L" dla lewego lub "R" dla prawego pasa.
Przy trzech pasach równoległych, na środkowej DS, maluje się azymut i literę "C" (center).

Każdy DS i pas startowy musi posiadać drogę "szybkiego zjazdu". Często są to co najmniej dwie drogi. Niekiedy tych dróg zjazdu jest więcej.Takie zjazdy prowadzą do sieci "dróg kołowania" umożliwiając dojazd samolotu do wszystkich Terminalów, stanowisk odladzania czy przeglądów remontowych.
Bardzo często równolegle do Pasa Startowego, budowana jest w pewnej, koniecznej odległości, droga kołowania połączona z DS wieloma dodatkowymi zjazdami prowadzącymi dalej do pozostałych dróg kołowania i miejsc postojów

Proszę nie mylić tych dróg z pasami startowymi. Nie można z nich startować ani tym bardziej na niej lądować.

OŚWIETLENIE
Każde lotnisko będące w ewidencji ICAO, musi być ogrodzone a ogrodzenie oświetlone obustronnie. Konieczne jest instalowanie urządzeń sygnalizujących naruszenie ogrodzenia i ruchu w jego pobliżu. Dodatkowo okresowa kontrola osobowych patroli.
Wszystkie okoliczne budynki muszą posiadać światła krawędziowe a dachy malowane w pasy. Na słupach oświetleniowych też ostrzegające światła czerwone.

Nie używane w danej chwili drogi startowe, pozostawia się NIE oświetlone. Nie dotyczy to terenu lotniska i budynków.
Obecnie na wielu lotniskach, umożliwia się pilotowi zdalne (radiowe) zwiększenie natężenia oświetlenia oznakowań drogi startowej.
Światła pasa i DS są ukierunkowane w stronę odbywającego się ruchu lotniczego.
Jeżeli DS jest wykorzystywany dwustronnie, kierunek świateł się przełącza.
Więcej można poczytać na stronie : http://www.lotnictwocywilne.republika.pl/lotniska2.html

A tutaj prawie wszystko o pasach startowych, drodze startowej (DS) i światłach podejścia do lądowania. Bardzo polecam ! Warto chociaż zobaczyć zamieszczone tam zdjęcia DS !
http://www.polot.net/?p=272
---------------------------
CO MOŻE SIADAĆ NA DS
Przykładowe dane jednego z największych samolotów pasażerskich
Airbus A340; Długość - 73m; Rozpiętość skrzydeł - 64m; Cztery silniki odrzutowe na skrzydłach
Masa własna -177 000 kg; Masa startowa - 380 000 kg
Paliwa - 204 500 litrów; Liczba miejsc - do 380
Zasięg - do 13000 km; Rozbieg - 3 100 m
Minimalny pas startowy -- 2 750 m
Lata ich łącznie ok 150. Jego konkurentem jest Boeing 777

ELEKTRONIKA
Obecnie, nie ma lotniska pasażerskiego, które nie ma radarów (PSR, SSR, pogodowych) czy wieży kontroli lotów. Dawniejsze urządzenia wspomagania lądowań jak VOR/DME zostały zastąpione
nowocześniejszymi urządzeniami ILS.

9 polskich lotnisk ma ILS kat I
a) wysokości decyzji nie mniejszej niż 60 m (200 stóp); oraz
b) widzialności nie mniejszej niż 800 m lub zakresie widzialności na drodze lądowania (RVR) nie mniejszym niż 550 m.

5 naszych lotnisk ma ILS kat II
a) wysokości decyzji mniejszej niż 60 m (200 stóp), ale nie mniejszej niż 30 m (100 stóp);
b) widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m.

Polskie lotniska niestety nie dysponują ILS kat III :

ILS kat III A -
a) wysokości decyzji mniejszej niż 30 m (100 stóp) lub braku wysokości decyzji; oraz
b) widzialności na drodze startowej (RVR) nie mniejszej niż 175 m.

ILS kat III B -
a) wysokości decyzji mniejszej niż 15 m (50 stóp) lub braku wysokości decyzji; oraz
b) widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) mniejszej niż 175 m, ale nie mniejszej niż 50 m.

ILS kat III C -
podejście według wskazań przyrządów i lądowanie w warunkach braku ograniczeń wysokości decyzji i widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR).
-----------------
Jak widać z powyższego, przy ILS kat III C, możliwe jest lądowanie samolotu w automacie.
Oczywiście, gdy samolot jest odpowiednio do tego przystosowany a pogoda na to pozwala i nie ma silnych wiatrów poprzecznych do kierunków DS. Tutaj chodzi przecież o bezpieczeństwo wielu ludzi.
A właśnie lotnisko Heathrow, ma zainstalowany system ILS III C i wykorzystuje to jak tylko możliwe.

TERMINALE
Jeżeli jest to lotnisko międzynarodowe, to najczęściej buduje się dwa. Oddzielne dla wylatujących i dla przylatujących. Jest to konieczne dla obowiązkowych kontroli.
Jak można i ruch lotniczy jest duży, to terminali jest dużo więcej. Każdy z nich dedykowany jest innemu kierunkowi lotów a czasem też dla określonego przewoźnika.

Np na lotnisku Francuskim Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle, terminali jest osiem :
1, 2A, 2B, 2C, 2D, 2E, 2F oraz 3.
(https://pl.wikipedia.org/wiki/Port_lotniczy_Pary%C5%BC-Roissy-Charles_de_Gaulle)
Przypisane są one do kierunków docelowych i operatorów lotniczych.
Pasów startowych posiada 4, wszystkie dwukierunkowe.

Paris Charles de Gaulle Airport / France (CDG/LFPG)
Kierunek 08L/26R: asfaltobeton, 4215 m
Kierunek 08R/26L: beton, 2700 m
Kierunek 09L/27R: asfaltobeton, 2700 m
Kierunek 09R/27L: asfaltobeton, 4200 m

Niezależnie z jakiego terminala się wsiada i jakie jest lotnisko docelowe, to i tak Wieża Kontroli Lotów skieruje samolot na określony czynny pas w odpowiedniej kolejności startu. Pilotowi poda
jaką drogą kołowania ma tam dojechać i kiedy wystartować.

Przy dużym ruchu lotniczym, ustanawia się często jeden z pasów dla lądujących samolotów a inny dla startujących. Zarówno na lotnisku jak i w powietrzu obowiązuje kolejka. Jak ktoś wypadnie
czasowo, musi oczekiwać na podanej wysokości latając po obwodzie elipsy aż przyjdzie jego kolej.
Wyjątki w kolejce robi się dla zgłaszających brak paliwa lub uszkodzenie. Czasami też opóźniony musi lecieć na zapasowe lotnisko.

Port lotniczy Londyn-Heathrow, kod IATA: LHR, kod ICAO: EGLL; Ma dwa pasy startowe
Kierunek 09L/27R: asfaltobeton, 3901 × 50 m
Kierunek 09R/27L: asfaltobeton, 3660 × 40 m

oraz 5 terminali z których każdy obsługuje określone kierunki docelowe i wyznaczonych przewoźników.
(https://pl.wikipedia.org/wiki/Port_lotniczy_Londyn-Heathrow)
----------------------------

Jak już pisałem, ciągle udoskonala się metody nawigacji lotniczej, oraz najbardziej niebezpiecznej operacji lądowania. System ILS też nie jest doskonały.
Jeszcze przed rokiem 2000 próbowano go udoskonalić. Dużo mówiono na temat MILS (MLS od ang. Microwave Landing System) czyli mikrofalowy ILS.
Wielce obiecujący jest system podejścia według systemu satelitarnego GPS – system GNSS.
Jednak tutaj na przeszkodzie stanęła polityka niezależności. GPS to system Jankeski, więc Europa chciała mieć swój, suwerenny.
Mimo, że od kilku lat amerykanie zaprzestali wprowadzać do niego celowe przekłamania.

W USA został certyfikowany przez FAA system TLS (Transponder Landing System), który jest testowany teraz przez USAF (United States Air Force – Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych)
FAA = (Federal Aviation Administration) - Federalna Administracja Lotnictwa, organ nadzoru lotniczego, agencja Ministerstwa Transportu Stanów Zjednoczonych.

Pomimo ciągłego doskonalenia, nadal zdarzają się tragiczne katastrofy a lata coraz więcej maszyn w powietrzu. Jak wykazuje statystyka, niezmiernie rzadko jest tylko jedna przyczyna. Z reguły jest to zbieg kilku mało prawdopodobnych przyczyn występujących w tym samym czasie. I zawsze z udziałem błędu człowieka.

Poza wcześniej wymienionymi, korzystałem z następujących stron www :
http://bl.mw.mil.pl/news.php?id=274
http://bip.portlotniczy.l...GA_STARTOWA.pdf
https://www.katowice-airp...how-news/54735#
http://www.samoloty.pl/ak...nt=1&download=0
http://www.um.kielce.pl/g...ia_projektu.pdf
http://www.oswietlenielot..._startowej.html
http://blog.katowice-airp...droga-startowa/
http://www.lotnictwocywil.../lotniska2.html
http://www.kontrola-ruchu...-definicje.html
http://dlapilota.pl/wiado...y-odpowiedz-ulc
http://www.pasazer.com/ne...anie,pasow.html
https://www.piib.org.pl/b...tnisk-cywilnych
http://www.swk.piib.org.p...t_%20ost.zm.pdf
======================
Dziękuję za uwagę :)
  
 
 
Wit2 
ara


Dołączył: 18 Gru 2008
Posty: 1742
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 2016-06-28, 18:05   

Jeszcze mały dodatek : wypis z "zamówienia publicznego" na wykonanie pasa startowego :
---------
Budowa drogi startowej, drogi kołowania, oświetlenia nawigacyjnego, kanalizacji kablowej i fundamentów, sieci teletechnicznych wraz z odwodnieniem nawierzchni

Część pierwsza:
Budowa drogi startowej wraz ze stanowiskiem dla samolotu zagrożonego oraz drogi kołowania Budowa drogi startowej o długości 2520 m, szerokości 45m + 2 X 7,5 m wraz ze stanowiskiem dla samolotu zagrożonego.
Budowa drogi kołowania prostopadłej do drogi startowej o długości 201 m i szerokości 23 + 2 X 7,5 m.
Wykonanie konstrukcji nawierzchni drogi startowej i drogi kołowania wg wytycznych technicznych.
Warstwy konstrukcyjne nawierzchni: geokompozyt drenażowy, warstwa mrozoochronna o grubości 30 cm, grunt stabilizowany cementem o grubości 20 cm, dolna warstwa podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie o grubości 22 cm, górna warstwa podbudowy z betonu asfaltowego BA WMS o grubości 18 cm, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego BA WMS o grubości 8 cm, warstwa ścieralna z mieszanki mineralno-asfaltowej SMA o grubości 4 cm.
Warstwy konstrukcyjne nawierzchni poboczy: warstwa mrozoochronna o grubości średnio 86 cm, podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie o grubości 18 cm, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego BA WMS o grubości 8, warstwa ścieralna z mieszanki mineralno-asfaltowej SMA o grubości 4 cm.
Wykonanie oznakowania poziomego. Roboty wykończeniowe na poboczach DS i DK
Pełna obsługa geodezyjna i geotechniczna
----------------------
Część druga:
Budowa oświetlenia nawigacyjnego (droga startowa, droga kołowania, płyta postojowa ) i projektorowego
płyty postojowej oraz sieci zasilających na polu naziemnego ruchu lotniczego wraz z kanalizacją kablową i fundamentami
Budowa sieci teletechnicznych na polu naziemnego ruchu lotniczego
W tym:
wykonanie układu zasilającego projektowany system świetlny
wykonanie świetlnych pomocy nawigacyjnych, tj. świateł krawędziowych oraz końców drogi startowej, świateł podejścia zasadniczego i progu na kierunku 26 wraz ze światłami błyskowymi, świateł podejścia pomocniczego i progu na kierunku 08, oświetlenia krawędziowego drogi kołowania i płyty postojowej, wskaźników ścieżki schodzenia PAPI, wykonanie zasilenia i montaż tablic oznakowania pionowego
wykonanie oświetlenia projektowego płyty postojowej i płyty do odladzania (maszty, szafki zasilające i sterowniczo-sygnalizacyjne, linie kablowe zasilające)
wykonanie zasilania urządzeń ILS, METEO, wskaźników kierunku wiatru, systemu ICEALERT oraz DVOR/DME
wykonanie kanalizacji kablowej i fundamentów pod zasilane urządzenia ( maszty, lampy, szafy, wskaźniki, oznakowanie pionowe )
wykonanie instalacji dla potrzeb urządzeń stanowiska odladzania
Powyższe z pełna obsługa geodezyjną i geotechniczną
W zakresie teletechniki: budowa kanalizacji teletechnicznej, budowa kabli doziemnych TKM dla potrzeb METEO
oraz ICEALERT, budowa kabli doziemnych TKM dla potrzeb systemu ILS oraz DVOR/DME, budowa kabli TKM i OTK dla systemu sterowania urządzeniami energetycznymi na lotnisku.
Powyższe z pełną obsługą geodezyjną i geotechniczną.
--------------
Część trzecia:
Budowa odwodnienia na polu naziemnego ruchu lotniczego (droga startowa, droga kołowania, płyta postojowa )
W tym: budowa kanałów z rur o średnicach fi150 do fi1000 mm, budowa studni rewizyjnych fi 1200 i 1500 mm,
budowa studni rewizyjnych prostokątnych żelbetowych z betonu wodoszczelnego, budowa przykanalików,
budowa wpustów deszczowych wraz z osadnikami i rusztami, budowa odwodnienia liniowego stanowiska samolotu zagrożonego.
W zakresie płyty postojowej: budowa korytek odwodnienia liniowego, kolektorów odprowadzających wody deszczowe wraz ze studniami rewizyjnymi oraz kolektorów odprowadzających ścieki
zanieczyszczone glikolem ze stanowiska odladzania wraz ze zbiornikami podziemnymi i separatorami.
Powyższe z pełną obsługą geodezyjną i geotechniczną.
---------------------------

Powyższe zamówienie jest przykładowe.
Można się z niego dowiedzieć jakie prace koniecznie trzeba wykonać dla małego lotniska i dla małych samolotów.


Wysokich lotów :d: i miękkiego lądowania :d:
 
 
nevra 
na czytanie ze zrozumieniem najlepsze są tabletki



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 01 Lut 2006
Posty: 8043
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-06-29, 22:35   

Przeczytałam wczoraj trzy razy i jak przeczytam jeszcze z dziesięć, to może trochę zrozumiem i zapamiętam.

Strasznie tego dużo, Wit, przyłożyłeś się do wykładu niesamowicie. Dziękuję. :)

Zajrzałam też na stronę polot.net, przeczytałam, przejrzałam obrazki. Skomplikowane to wszystko, ale bezpieczeństwo jest najważniejsze. Dobrze, że są ludzie, którzy się na tym znają.

Na pewno będę miała jeszcze sporo pytań, gdy zacznę trochę więcej z tego rozumieć. Choć leciałam samolotem nieraz, choć widziałam wiele samolotów w powietrzu i sporo na ziemi, niestety, na eksperta się nie piszę. ;)

Jeszcze raz dziękuję. :)
_________________


kochane małe futrzaczki
 
 
 
Ela237 
gwarek gaduła



Pomogła: 5 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 7166
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-07-03, 23:51   

Wit.dzięki.

Poczytałam i to, podobnie jak Nev, kilka razy. Wreszcie mam jakieś pojęcie, jak to jest z tymi pasami. Dodatkowo przypomniało mi się, kiedy jako mala dziewczynka, chodziłam z tatą w okolice lotniska. Pamiętam rozświetlone pasy startowe, choć wtedy Okęcie to było malutkie lotnisko na peryferiach ówczesnej Europy. Ale zawsze atrakcja.
_________________

 
 
Wędrowiec 
gwarek gaduła



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 5906
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2016-07-06, 22:12   

Moja wiedza poszerzyła się :)
Wit, dziękuję za opisy i objaśnienia ;)
 
 
Wit2 
ara


Dołączył: 18 Gru 2008
Posty: 1742
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 2016-08-05, 21:12   

Witajcie
Muszę wprowadzić korektę do poprzedniego. Proszę wybaczyć, sporo materiałów starałem się przystępnie skrócić i nie ustrzegłem się pomyłek. Wspominałem o "drogach szybkiego zjazdu" lecz nie wyjaśniłem jaka jest różnica między nimi a zwykłym zjazdem z drogi startowej.
Jak inwestuje się w budowę pasa i w nim drogi startowej oraz zamierzamy go użytkować w obu kierunkach, to powinny być przynajmniej dwie drogi zjazdu z obu końców pasa. Naczelną zasadą
bezpieczeństwa, jest dopuszczenie do kolejnego startu lub lądowania, dopiero po całkowitym zwolnieniu pasa. Jednak w czasie konserwacji pasa, i przy niewielkim obciążeniu lotniska,
dopuszcza się pracę z jednym zjazdem. Wtedy, lądujący samolot musi (po wyhamowaniu) wykonać zwrot na pasie o 180 stopni i powracać do początku pasa, czyli do drogi zjazdu.
Startujący, musi wjechać na pas, kołować po nim aż do końca, wykonać obrót też o 180 stopni i dopiero startować. Zwykłe drogi zjazdowe, odchodzą od pasa pod kątem 90 stopni. Wymusza to
konieczność prawie zatrzymania się samolotu przed skręceniem. Inaczej, mógłby się przewrócić (siła odśrodkowa !) na bok.

Takie starty i lądowania obserwowałem na lotnisku Wrocławskim w czasie remontu zjazdu zachodniego. Długi czas było podobnie na lotnisku Modlin. Tam przedłużono pas w stronę wschodnią i dobudowano na końcu nowy zjazd, pozostawiając też stary zjazd wschodni. Od strony zachodniej, nie było odpowiednio przygotowanego zjazdu. Samoloty lądujące od wschodu. musiały więc zatrzymywać się na pasie i obracać o 180 stopni. Następnie, jechać do starego zjazdu, by tam zjechać w kierunku portu lub miejsca postoju.
Przypominam, że na wszystkich drogach kołowania, samoloty nie mogą przekraczać prędkości 40 km/h.

--------------------------
Porty lotnicze o dużym ruchu i posiadające odpowiednio dłuższe pasy, posiadają tzw. drogi szybkiego zjazdu (ang.: rapid-exit taxiways).
Odchodzą one od pasów startowych pod ostrym kątem dla umożliwienia opuszczenia drogi startowej przy prędkości większej niż normalna dopuszczalna po drogach kołowania. Skraca to czas
zajęcia drogi startowej i pozwala na częstsze operacje na tej samej drodze startowej a tym samym na zwiększenie 'przepustowości' pasa.
Kąt skrzyżowania osi prostego odcinka drogi szybkiego zjazdu z osią drogi startowej powinien wynosić od 25°do 45°. Umożliwia to zjazd z drogi startowej z prędkością 65km/h a nawet do ok. 93 km/h, zależnie od aktualnej pogody (sucha-mokra). Taka droga szybkiego zjazdu, łączy się z normalnymi drogami kołowania. Czasem na końcu drogi szybkiego zjazdu, instaluje się odpowiednie
światła zezwalające (lub nie) na dalszą jazdę, zależnie od tego czy dalsza droga kołowania jest aktualnie wolna. Zarządza tym "Ground Controller".
Drogi kołowania (oraz jej krawędzie) są oznaczane żółtymi liniami. Ciągła żółta linia oznacza linię centralną (centerline) drogi.

W Polsce, takie drogi szybkiego zjazdu posiada lotnisko w Gdańsku a od 2015 r. także Warszawa i Katowice. Niektóre są jeszcze w trakcie budowy.

Dla dociekliwych, tutaj jest więcej szczegółów :
(http://www.swk.piib.org.pl/Aktyprawne/dzu/Dz.U.98.130.859%20-%20tekst_%20ost.zm.pdf)
----------
Jeszcze jedno przegapiłem.
Nevra w swoim pytaniu, wspominała o lotnisku Dulles gdzie spodziewała się istnienia do 50 pasów startowych.
Są obecnie tylko cztery ale za to bardzo długie i wszystkie betonowe. Wzdłuż pasa startowego 1L/19R (grubsza linia), biegnie równolegle droga kołowania (cieńsza linia) połączona dwoma zjazdami na końcach oraz dwiema drogami szybkiego zjazdu dla każdego kierunku.
Łatwo poznać, bo drogi wjazdu na pas, są prostopadłe, a drogi szybkiego zjazdu ukośne.
Dla 1C oraz 1R biegną po dwie równoległe drogi kołowania.
Połączone są drogami zjazdu. Ponieważ pasy startowe są bardzo długie (1C i 1R ponad 3,5 km !), dla każdego kierunku lądowania są nawet trzy drogi szybkiego zjazdu. A tutaj przytaczam wykaz :

Washington Dulles International Airport
azymut --- długość w ft i m---- użycie

1L/19R ----9,400 ----2,865 ----czynny
1C/19C---11,500--- 3,505-----czynny
1R/19L----11,500--- 3,505-----czynny
12/30-----10,501--- 3,201-----czynny
12R/30L---10,500---3,200-----planowany

A terminali jest 6 :
Terminal Midfield - Hall A; Hall B; Hall C; Hall D
Terminal Główny - Hall H; Hall G

Można to sobie dokładnie zobaczyć na mapach satelitarnych.

Dziękuję za uwagę :)
  
 
 
Wędrowiec 
gwarek gaduła



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 5906
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2016-08-05, 21:46   

Wit, moja wiedza jest tak niewielka, że każda nowa informacja jest cenna. Nawet ta, którą uważasz za niepełną.
Dziękuję za kolejne informacje :)
 
 
Ela237 
gwarek gaduła



Pomogła: 5 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 7166
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-08-05, 22:05   

Wit, dzięki. Pięknie to opisałeś. Czy podobnie jest na lotniskach wojskowych?
_________________

 
 
nevra 
na czytanie ze zrozumieniem najlepsze są tabletki



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 01 Lut 2006
Posty: 8043
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-05, 22:30   

Ha, wreszcie wiem coś więcej, dzięki Wit. :) I to po pierwszym czytaniu! Teraz mi się dopiero rozjaśniło.
_________________


kochane małe futrzaczki
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Google
 
Web bociany.org.pl