B O C I A N Y Strona Główna

B O C I A N Y
FORUM MIŁOŚNIKÓW PTAKÓW I PRZYRODY

WITAMY WSZYSTKICH SERDECZNIE
I ZAPRASZAMY DO MIŁEGO SPĘDZENIA CZASU Z NAMI

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload
 Ogłoszenie 



Poprzedni temat «» Następny temat
Tall Ships Races 2013
Autor Wiadomość
Wędrowiec 
gwarek gaduła



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 6544
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-08-07, 20:52   Tall Ships Races 2013

Finał mamy za sobą Tall Ship Races 2013.

Za Wikipedią ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Tall_Ships'_Races ):
Cytat:
Operacja Żagiel (ang.: The Tall Ships' Races lub Operation Sail, daw.: Cutty Sark Tall Ships' Races) – zlot żaglowców przeważnie połączony z regatami oraz imprezami okolicznościowymi, organizowany przez Sail Training Association mające propagować ideę wychowania młodzieży na pokładach wielkich żaglowców.


Cytat:
Finał, po raz drugi odbywający się w Szczecinie, ma piekną oprawę i jest wspaniale zorganizowany. Wszystkie żaglowce są witane przed zawinięciem do portu:
Będzie specjalne powitanie każdego z przypływających?

- Tak, każdej jednostki. Na stacji pilotów przy ul. Światowida na terenie Urzędu Morskiego, skąd żaglowce mają jeszcze pół godziny żeglugi do Wałów Chrobrego, powitamy załogi pokłonem banderowym. Wykonają go studenci Akademii Morskiej w Szczecinie.

Na czym polega pokłon banderowy?

- Odegramy hymn ich bandery. Następnie "ukłonimy się", tzn. do połowy opuścimy polską flagę na maszcie. Oni "odkłonią się" nam, opuszczając banderę na swoim maszcie do połowy. I zaraz obie bandery pójdą z powrotem do góry. To zgodne z ceremoniałem morskim i etykietą jachtową.
http://m.szczecin.gazeta....tutaj_cale.html


Zdjęć jeszcze nie mam, ale współczesna technika pozwala nam wirtualnie uczestniczyć w uroczystościach.

Informacje i przekaz z kamerki znajduje sie tutaj: http://tallships.szczecin.eu
Szeroka panorama bulwarów i fragmentu portu widoczna jest z tej kamerki:
http://www.katedra.szczecin.pl/kamery/_667
 
 
Wędrowiec 
gwarek gaduła



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 6544
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-08-07, 20:53   

Zanim zorientuję się w prawie tysiącu zdjęciach przedstawiam parę ciekawostek przyrodniczych:


Kurka wodna



Magnolia



Na służbie





Spaniel



Osprey – rufa



Osprey – załoga



Pelican of London



Pelican of London - załoga




Widz rzeczny





i widz lądowy;)
 
 
Wędrowiec 
gwarek gaduła



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 6544
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-08-07, 20:55   

Jednem z egzotycznych uczestników Tall Ships Race 2013 był żaglowiec Shabab Oman.
http://tallships.szczecin.eu/pl/jednostki/klasa/a
Shabab Oman (z arab. Młodzież Omanu) – okręt szkolny omańskiej marynarki wojennej, drewniana trzymasztowa barkentyna o powierzchni ożaglowania 1020 m², port macierzysty Maskat. Obecnie największy, drewniany statek w ciągłej eksploatacji na świecie. Żaglowiec zbudowany, jako trzymasztowy szkuner topslowy w Szkocji w stoczni Herd and Mackenzie w Buckie dla Loch Eil Trust, jako Captain Scott. Konstruktorem żaglowca był Robert Clark. Na materiał użyto drewna dębowego i sosnowego z Urugwaju, maszty są ze stopów aluminium (niższe) i drzewca (wyższe). Pierwotnie pływał, jako szkoła żeglarska.
W 1977 roku żaglowiec odsprzedano sułtanowi Omanu został wtedy przemianowany na Youth of Oman i oddany w kompetencje Omańskiemu Ministerstwu Młodzieży. W 1979 r. został przekazany Marynarce Wojennej Omanu, a jego nazwę zmieniono na arabską i otrzymał numer taktyczny S-1. Od roku 1984 statek jest barkentyną. Pod banderą Omanu brał udział w wielu regatach, jest także zdobywcą prestiżowej nagrody STI Friendship Trophy. W 1992 r. wziął udział w Regatach Gran de Colon na trasie z Sewilli (Hiszpania) do San Juan (Portoryko), wraz z innymi statkami o drewnianej konstrukcji. Na fokmaszcie podnosi 4 żagle rejowe ozdobione herbem sułtana.
Więcej informacji: http://www.omanet.om/engl...ab.asp?cat=cult

Typ: statek szkoleniowy
Tonaż - 265 t
Wyporność - 380 t
Długość - 44 m
Szerokość - 8,5 m
Zanurzenie - 4,5 m
Zainstalowana moc - 250 KM
Napęd - żagle; silnik pomocniczy Diesel
Załoga - 58 osób





Na burcie umieszczony jest herb sułtana:



A tak wygląda galeon:





Mimo podobieństwa, to jest załogant, a nie galeon ;)



Część załogi nosiła czapki (oficerowie?), a część (załoga?) głowy miała owinięte materią w niebieskie wzory, przypominającą turbany.







'Shabab Oman' otrzymał przyznawaną przez kapitanów, prestiżową Nagrodę Przyjaźni'. Na zdjęciach spotkanie kapitanów:



Kapitan jednego z holenderskich żaglowców ‘Gulden Leeuw’ opuszcza 'Shabab Oman'



Mimo że pływanie pod żaglami jest fascynujące, bezpieczeństwo załogi i konieczność szybkiego przemieszczania się jest ważna. Dlatego na pokładzie znajduje się poton z mocnym silnikiem



Załoga uczestniczyła w paradzie:



jej uczestnicy nawiązali do historycznych powiązań z Wielka Brytanią:





 
 
Ela237 
gwarek gaduła



Pomogła: 5 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 7996
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-08-07, 23:28   

Piękny żaglowiec.
Dziękuję Wędrówko i niecierpliwie czekam na dalszy ciąg.
_________________

 
 
Wędrowiec 
gwarek gaduła



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 6544
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-08-08, 22:46   

Wczoraj pisałam o żaglowcu 'Shabab Oma', a dziś dołączam filmik z małego koncertu, który miał miejsce na jego pokładzie: http://www.youtube.com/watch?v=xeY0EL10NzE

Pisałam już o ukłonie banderą, a teraz parę szczegółów :)

Cytat:
Ukłon banderą
Zgodnie z tradycją morską jednostki handlowe (statki, jachty, kutry rybackie) spotykając okręt na morzu oddają mu honor. Przynależność państwowa nie ma tutaj znaczenia. „Ukłon Banderą” odbywa się w następujący sposób: jednostka handlowa spuszcza banderę ze swojego drzewca, okręt spuszcza swoją banderę do połowy masztu, drzewca, zaraz ją podciągając.
Zwyczaj „Ukłonu Banderą” zrodził się przed wiekami, kiedy to statki i okręty żaglowe zrzucały żagle przy spotkaniu żaglowca, na którego pokładzie przebywał monarcha sprawujący władzę na danym akwenie morza. Okręt żaglowy po zrzuceniu żagli miał ograniczoną zdolność manewrową. W taki właśnie sposób załoga żaglowca okazywała swoje oddanie dla danego monarchy.
W XVIII wieku Admiralicja Brytyjska uważała, że jej flota dominuje na morzach i oceanach i wymagała należnych honorów od statków wszystkich bander do wymuszenia siłą włącznie. W miarę upływu czasu i większego znaczenia na morzach flot innych państw, coraz powszechniejsza stawała się zasada równości stron. Ostatecznie sprawę oddawania honorów uregulowała specjalna konferencja ministrów w Londynie
http://www.mw.mil.pl/index.php?akcja=tradycjeuklon


Zamieszczone zdjęcia są ‘zrzutami ekranu’, a obraz pochodzi z kamerek internetowych zainstalowanych na potrzeby zlotu żaglowców. http://tallships.szczecin.eu/
Na nabrzeżu, na którym mieści się stacja pilotowa odbywała się ceremonia Ukłonu Banderą.
Studenci Akademii Morskiej (dawnej Wyższej Szkoły Morskiej), w galowych mundurach stali przy masztach z flagami witając nadpływających uczestników regat.
Widzimy nadpływający jacht „Zawisza Czarny” http://pl.wikipedia.org/wiki/SY_Zawisza_Czarny
Bandera umieszczona jest z tyłu, w górze, przy jabłku trzeciego masztu (bezanmasztu)



Załoga opuszcza ją do połowy



a równocześnie ta sama czynność wykonywana jest na lądzie:



Po minięciu miejsca powitania przez jacht bandery wracają na swoje pozycje



 
 
lanja 
gwarek gaduła



Pomogła: 1 raz
Dołączyła: 09 Mar 2006
Posty: 2865
Skąd: Łomża
Wysłany: 2013-08-08, 22:55   

Cudne fotki , Wędrówko. I takie... orzeźwiające. :/:
_________________
Lanja
 
 
 
Wędrowiec 
gwarek gaduła



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 6544
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-08-11, 21:27   


Jakkolwiek Gotheborg wygląda na stary okręt piracki ;) , to tak naprawdę jest wybudowaną w obecnym stuleciu repliką żaglowca handlowego, który zatonął w XVIII wieku.
Cytat:

Götheborg http://tallships.szczecin.eu/pl/jednostki/klasa/a jest repliką 18-wiecznej jednostki Szwedzkiej Kompanii Wschodnioindyjskiej i zarazem największym na świecie drewnianym żaglowcem. Oryginalny Götheborg zatonął u wybrzeży Szwecji 12 września 1745, podczas gdy zbliżał się do portu macierzystego po powrocie z jej trzeciej podróży do Chin. Wszyscy marynarze przeżyli, ale statek zatonął. Budowa z repliki rozpoczęła się w 1995 roku i trwała 10 lat. Wiele czasu pochłonęły badania nad odbudową repliki. Na zewnątrz pozostaje wierny oryginałowi, wnętrze zaś jest bardzo nowoczesne. Statek posiada instalację elektryczną i silniki diesla. Silniki są jednak używane tylko przy wpływaniu do portu, w sytuacjach awaryjnych lub przy niesprzyjających wiatrach. Inne ulepszenia obejmują elektroniczny sprzęt do nawigacji i komunikacji, udogodnienia dla załogi (kuchnia, toalety, pralki, sprzęt do odsalania wody, wentylacji, lodówka), grodzie wodoszczelne i ochronę przeciwpożarową (instalacje tryskaczowe, hydranty przeciwpożarowe itp.). Większość z tych ulepszeń jest niezbędna, aby sprostać krajowym i międzynarodowym przepisom bezpieczeństwa. Więcej informacji: http://www.soic.se/en
Tonaż 1150 t
Szerokość 11 m
Zanurzenie 5,25 m
Zainstalowana moc 2 x 450 kW
Napęd Sail; auxiliary Diesel engine
Załoga 80 osób
Plan ożaglowania 1900 m²

Więcej ciekawostek jest tutuaj: http://szczecin.gazeta.pl....html#LokSznTxt

Żaglowiec robił bardzo duże wrażenia zarówno z oddali,



jak i z bliska



Na dziobie ma umieszczony masywny galeon





Jego kotwica jest kotwicą admiralicji, a więc taką, w której poprzeczka (tu potężna, drewniana belka) jest umieszczona prostopadle do ramienia (część z ‘pazurami’)



Maszty są oplecione pajęczą siecią lin zdolnych do utrzymania prawie 2000 metrów kwadratowych ożaglowania






Na jednym z masztów znajduje się bocianie gniazdo




Jakkolwiek Gotheborg był sttakiem handlowym, to cenny ładunek wymagał obrony. Dlatego obcne są działa



Na rufie umieszczona jest nazwa



Zgodnie z systematyką Międzynarodowej Organizacji Morskiej (International Maritime Organisation) ma oznakowanie: IMO 8646678



W nocy prezentuje się równie pięknie, jak za dnia:





A tak wygląda płynąc po Odrze:



Zdjęcia nocne wykonane są przez Jolę, której dziękuję za zgodę na ich udostępnienie.
 
 
Ela237 
gwarek gaduła



Pomogła: 5 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 7996
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-08-12, 22:58   

Ten też wspaniały. Z jakim pietyzmem odtworzony.
_________________

 
 
Wit2 
ara


Dołączył: 18 Gru 2008
Posty: 1934
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 2013-08-13, 19:11   

Też się zachwyciłem tą rekonstrukcją. To niezwykłe u Szwedów, nie za bardzo dbałymi o zabytki, więcej o teraźniejsze korzyści. Widocznie pasjonaci tam też są. Najbardziej zaintrygowały mnie te działa; - jak one były ładowane prochem, bo paszcze prawie wystają z luków strzelniczych :?:
Może lawety były przesuwane :?: Wtedy mogłyby się obracać pionowo w łożach...
Szkoda, że mnie tam nie było... :\:
Dzięki Wędrówko za pokazanie :lol:
 
 
Wędrowiec 
gwarek gaduła



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 6544
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-08-13, 21:52   

Interesujące zagadnienie. Działa musiały być na rolkach, płozach lub w inny sposób przesuwane. Powinny mieć też miejsce na siłę odrzutu. Porozmawiam o tym z fachowcami.
 
 
Wędrowiec 
gwarek gaduła



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 04 Lut 2006
Posty: 6544
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-08-17, 23:06   

Rozmawiałam z moim Tatą o działach. Rzeczywiście były one umieszczone na drewnianych kołach, a system lin i prowadnić ograniczał ich ruch po wystrzale i umożliwiał ponowne wprowadzenia na stanowisko strzelnicze. Tata narysował mi odpowiedni schemat (w dwóch rzutach), ale nie podłączyłam jeszcze skanera do nowego komputera, więc nie mogę wkleić rysunku. Znalazła w internecie stroę, na której sprawy te są dokładnie wyjaśnione:
http://www.zaglowce.ow.pl.../artyleria.html
 
 
nevra 
na czytanie ze zrozumieniem najlepsze są tabletki



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 01 Lut 2006
Posty: 8203
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2013-08-19, 21:52   

Przegapiłam, ajć... :oops: Dobrze, że idę w listopadzie do okulisty.

Ależ cudeńka. :) Muszę się im przyjrzeć ponownie. I moi panowie też będą podziwiać, bo maniakalnie lubią łajbki. Pewnie mi o niektórych sporo powiedzą.

Bardzo podobają mi się: króliczek, piesio i załogant podobny do galeona. :)
_________________


kochane małe futrzaczki
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Google
 
Web bociany.org.pl